Стратегії розвитку

Регіональні стратегії розвитку.

Харківська обл.

Інформація про документ

Назва документа Регіональна стратегія розвитку 2021-2027 роки
Назва стратегії, на підставі якої створено RR01:8264-7701-8172-7298 V.1
Рівень документу Регіональний
Адміністративно-територіальна одиниця Область
Період дії з 2021
Період дії до 2027

Суб'єкт, відповідальний за подання даних

Назва суб'єкта, відповідального за подання даних Харківська ОВА "Департамент містобудування та архітектури" 02498530
Посада уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Не вказано
ПІБ уповноваженої особи суб'єкта, відповідального за подання даних Андрєєв Олександр Вікторович

Дані про затвердження документа

Дата прийняття Не вказано
Номер рішення Не вказано
Вид Не вказано
Видавник Не вказано
Ідентифікатор Не вказано

Загальна частина

Необхідність оновлення Стратегії розвитку Харківської області на 2021-2027 роки зумовлена прийняттям постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» (від 13.08.2024 № 940), відповідно до якої обласні державні адміністрації мають привести регіональні стратегії розвитку у відповідність зазначених змін. Оновлення стратегії розвитку Харківської області є критично важливим через значні зміни, спричинені військовою агресією. Людські жертви, руйнування інфраструктури, міграція населення та релокація бізнесів потребують відповідного реагування. Оцінки прямих збитків інфраструктури Харківської області на початок 2024 року, за попередніми оцінками, сягали понад 30 млрд дол., що співставно обсягам сумарних збитків на решті підконтрольних територій України. Стратегування в умовах військових загроз ускладнюється змінами базових значень соціально-демографічного та економіко-просторового потенціалу регіону. Військовий конфлікт створюють критичні ризики та виклики, які обмежують можливості сценарного планування соціально-економічного розвитку та реалізацію довгострокових проєктів. У таких умовах зростає важливість реалізації гнучких та адаптивних сценаріїв. У поточних умовах зростає роль військових та гуманітарних потреб, зменшення ризиків для життя та здоров’я громадян, нівелювання наслідків стресу, тривоги та невпевненості в майбутньому, протидії поширенню дезінформації. Водночас важливо закладати стійкі орієнтири для майбутнього розвитку, які залишатимуться актуальними незалежно від змін у зовнішньому середовищі. Це допоможе зберегти фокус на довгострокових цілях, забезпечити послідовність у діях та підтримувати мотивацію серед населення та бізнесу й водночас ефективно реагувати на поточні виклики та забезпечити стабільний розвиток регіону в довгостроковій перспективі, навіть в умовах військової агресії та нестабільності. Оновлення Стратегії розвитку Харківської області на 2021–2027 роки є актуалізацією документа, затвердженого 27 лютого 2020 року Харківською обласною радою (рішенням №1196-УІІ), згідно з чинним законодавством: Законом України «Про засади державної регіональної політики», постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів». Стратегія оновлена з урахуванням Цілей сталого розвитку, постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки». Оновлення документа здійснювалося Харківською обласною військовою адміністрацією з урахуванням пропозицій громадськості і зацікавлених сторін: департаментів ХОВА, підприємств, кластерів, асоціацій, профспілок, депутатів різних рівнів, фахових експертів. Стратегія є документом вищого рівня в області й основою для розробки та уточнення діючих стратегій розвитку, програм, планів заходів із реалізації для територіальних громад, обґрунтування інвестиційних проєктів, залучення коштів державного та місцевого бюджетів.

Сценарій розвитку

Сценарії розвитку Харківської області до 2027 року сформовані на основі результатів аналізу SWOT-факторів, дослідження соціально-економічного стану регіону, виявлених проблем, а також із урахуванням припущень прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2025–2027 роки, розробленого Міністерством економіки України і схваленого постановою Кабінету Міністрів України від 28.06.2024 №780, а також прогнозів Світового банку та Міжнародного валютного фонду для України. Враховано також чинники, що мають прямий вплив на стан інфраструктури, відновлення економіки, соціальні та екологічні процеси в області, зокрема — наслідки війни, відновлення бізнесу, державні програми підтримки, а також важливі фактори, такі як міграція і повернення внутрішньо переміщених осіб (ВПО), стан ринку праці, інвестиції в інфраструктуру, наукові та інноваційні ініціативи, цифровізація, а також соціальна підтримка різних категорій населення. Сценарії розроблено за трьома варіантами оптимістичний, реалістичний (базовий) та песимістичний сценарій

Ключові висновки та напрями дій

1. Залучення інвестицій та розвиток інфраструктури

Один із основних чинників успішного розвитку Харківської області — це залучення коштів у економіку та відновлення інфраструктури. Для забезпечення стабільного економічного зростання важливо активно працювати над створенням сприятливих умов для донорів та інвесторів через розвиток відповідної співпраці й інфраструктури підтримки малих і середніх підприємств.

2. Стимулювання повернення ВПО та трудової міграції

Міграційні процеси — це не тільки в иклики, а й можливості для регіону. Повернення внутрішньо переміщених осіб (ВПО) може значно сприяти відновленню робочих місць і попиту на житло, особливо в контексті соціальних інфраструктурних проєктів. Важливо створювати умови для адаптації ВПО та залучення кваліфікованої робочої сили з інших регіонів та із-за кордону, що допоможе вирішити питання дефіциту кадрів.

3. Відновлення науково-технічного потенціалу та інновацій

Враховуючи високий науковий потенціал Харківської області, важливо зосередитись на відновленні науково-дослідних установ і підтримці інновацій. Співпраця з міжнародними партнерами, інвестиції в стартапи та новітні технології можуть стати основою для швидкої модернізації промислових підприємств і зростання конкурентоспроможності регіону.

4. Соціальна підтримка та реабілітація ветеранів

У поствоєнний період необхідно приділяти особливу увагу підтримці ветеранів, осіб з інвалідністю та соціально незахищених верств населення. Створення програми реабілітації, професійної адаптації ветеранів та осіб, які постраждали від війни, дозволить не тільки забезпечити їх соціальне благополуччя, але й додати до економіки регіону значний кадровий потенціал, який стане важливим для відновлення бізнесу та інфраструктури.

5. Екологічні та енергетичні ініціативи

Для сталого розвитку регіону особливу увагу слід приділяти екологічним ініціативам та розвитку альтернативних джерел енергії. Модернізація енергетичної інфраструктури, розвиток відновлювальних джерел енергії (сонячні, вітрові станції), покращення екологічної ситуації, зниження викидів та захист водних ресурсів мають стати важливими етапами на шляху до відновлення області.

6. Стабільність на ринку праці та освіта

Стабільність на ринку праці й доступність освіти для молоді та професійної підготовки дозволять зберегти кадровий потенціал і скоротити рівень безробіття. Важливо адаптувати освітню систему до потреб економіки, орієнтуючись на новітні професії в технологічних, аграрних, екологічних і індустріальних сферах. Це допоможе забезпечити не тільки трудову зайнятість, а й підвищити кваліфікацію населення.

7. Стимулювання розвитку малого та середнього бізнесу

Підтримка місцевих підприємців через пільгове кредитування, спрощення процедур, створення нових можливостей для бізнесу буде важливою умовою для відновлення економіки області. Малий і середній бізнес може стати локомотивом для відродження економіки, створення нових робочих місць і розвитку інновацій.

8. Забезпечення стійкості регіону

Розробка та реалізація комплексних ініціатив для забезпечення енергетичної, продовольчої та комунікаційної стійкості регіону відповідно до національної концепції стійкості. Це включатиме підтримку відновлення критичної інфраструктури, розвиток інновацій у сферах енергетики та агропродовольства, а також підвищення спроможності місцевих громад до адаптації в умовах сучасних викликів.

Стратегічне бачення розвитку регіону

Стратегічне бачення Харківської області до 2027 року — це східний форпост Європи, який, незважаючи на виклики, стає важливим економічним, інноваційним і культурним центром, здатним підтримувати національну територіальну цілісність і безпеку України завдяки своєму прикордонному статусу, високому потенціалу для розвитку цифрових технологій та науково-технічних інновацій. Харківщина має стати одним із провідних регіонів, де високі технології, агропромисловий потенціал та енергетичні рішення поєднуються з національною безпекою та стабільністю. Географічне розташування та прикордонний статус визначають Харківську область як стратегічно важливий регіон, який бере активну участь у забезпеченні територіальної цілісності України. Військово-політична ситуація вимагає оновлення традиційних ролей Харківщини і визначає необхідність створення нових форм економічної та інфраструктурної стійкості, а також розвитку захищеної цифрової інфраструктури і нових моделей бізнесу. Не менш важливим є розбудова сталої економіки та здійснення “цифрового” та “зеленого” переходу, як основи майбутнього розвитку, що дозволить значно покращити якість життя населення. Харків має стати лідером у розвитку технологій подвійного призначення, цифрових рішень для промисловості, енергетики та сільського господарства, сприяти розвитку високотехнологічних стартапів та бізнесів у сферах IT, біотехнологій, екології та енергозбереження. Незламність населення Харківщини — ключова цінність стратегії розвитку. Важливість психологічної стійкості, патріотизму і підтримки громадянських ініціатив для регіону є невисокою. Військові та соціальні випробування стали стимулом для згуртування місцевих громад, що, в свою чергу, створює основу для сталого соціального розвитку, розбудови миру і зміцнення громадянського суспільства. Підтримка ветеранів, внутрішньо переміщених осіб (ВПО) і соціально незахищених верств населення, а також реалізація програм з адаптації і реабілітації, повернення мігрантів є важливими складовими розвитку Харківщини. Розвиток відновлювальних джерел енергії, інфраструктури енергозбереження та зменшення викидів забруднюючих речовин є основою розбудови сталої моделі розвитку, відновлення навколишнього середовища та забезпечення енергетичної незалежності регіону. Інвестиції у «зелені» технології, енергоефективність та екологічні ініціативи створюють формують умови для стабільного розвитку на найближчі роки. До 2027 року Харківська область має стати регіоном, який демонструє включеність до глобальних процесів розвитку, розвиток інноваційних технологій, зміцнення національної безпеки, відновлення економіки, та поліпшення якості життя своїх громадян. Технологічний прогрес, сильна економіка, стабільне соціальне середовище та активна громадянська позиція жителів будуть запорукою нових можливостей для області, що дозволить їй стати одним із провідних центрів розвитку в Україні.

Механізм реалізації

Внесення змін до Стратегії регіонального розвитку Харківської області на 2021-2027 роки зумовлює уточнення механізму її реалізації, який передбачає розробку одного плану реалізації стратегії на 2025-2027 роки. Фактично реалізація стратегії здійснюватиметься за другим етапом, що визначається відповідним планом реалізації стратегії. В рамках розробки плану реалізації стратегії будуть уточнені та деталізовані показники досягнення стратегічних та операційних цілей і завдань стратегії. Виконання цілей стратегії забезпечується широким спектром інструментів, які спрямовані на досягнення стратегічних цілей і завдань:

- План заходів з реалізації Стратегії – структурований документ, що визначатиме середньострокові організаційні, правові та інші заходи, необхідні для реалізації регіональної стратегії, строки здійснення заходів та відповідальних за їх здійснення, індикатори оцінювання здійснення заходів та їх цільові значення індикативні обсяги і джерела фінансування, регіональні програми розвитку, спрямовані на вирішення інвестиційних завдань регіональної стратегії. Він забезпечує системну та поетапну реалізацію стратегічних цілей.

- Програмно-проєктний підхід – розроблення та впровадження програм і проєктів регіонального розвитку, орієнтованих на пріоритетні напрями діяльності: економічний розвиток, розвиток людського потенціалу, формування сталого просторового середовища.

- Моніторинг та оцінювання результативності – впровадження механізмів регулярно- го спостереження за показниками, встановленими Стратегією, та здійснення коригувальних дій у разі відхилень від запланованих результатів. В процесі розробки плану заходів з реалізації стратегії будуть уточнені та деталізовані кількісні і якісні показники реалізації цілей.

- Механізми державно-приватного партнерства (ДПП), грантового фінансування та залучення інвестицій – стимулювання бізнесу, міжнародних організацій та інших партнерів до активної участі у впровадженні стратегічних проєктів.

- Інформаційна підтримка та комунікаційні платформи – забезпечення прозорості, відкритості, інклюзивності процесу реалізації Стратегії, залучення всіх зацікавлених сторін до дискусії та розробки спільних рішень.

Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації
Система знаходиться в дослідній експлуатації